Coraz większą popularność zyskują tzw.
e-papierosy - elektroniczne urządzenia umożliwiające inhalację
nikotyną. Jak w świetle przepisów bhp wygląda możliwość
korzystania z e-papierosów na stanowiskach pracy?
Polityka względem tzw. e-papierosów jest
zróżnicowana w różnych państwach. W niektórych krajach ich
sprzedaż jest całkowicie zabroniona, w innych tylko reklamowanie, a
w kolejnych – praktycznie nie ma obostrzeń w zakresie ich
sprzedaży/używania. Z pewnością taki stan rzeczy wynika z
odmiennych ocen różnych jednostek naukowo-badawczych co do
szkodliwości e-papierosów. Zwolennicy e-papierosów często
podnoszą argumenty o możliwości inhalowania się nikotyną bez
jednoczesnego udziału wielu innych związków chemicznych
powstających w wyniku spalania tytoniu. Przeciwnicy natomiast
podkreślają, iż z uwagi na stosunkowo krótki okres szerokiej
dostępności e-papierosów nie jest możliwa jednoznaczna ocena, czy
są one w rzeczywistości tak nieszkodliwe dla zdrowia, jak sugerują
ich producenci.
W polskich przepisach prawnych brak regulacji
ograniczających możliwość korzystania z e-papierosów. Zgodnie z
art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie
zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
(Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55 z późn. zm.) – dalej u.o.z.t.
zabrania się palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach zakładów
pracy. Zgodnie jednak z definicją wyrobów tytoniowych określoną w
u.o.z.t. e-papieros nie jest wyrobem tytoniowym. Za takie uważane są
jedynie wyprodukowane z tytoniu wyroby, jak papierosy, cygara,
cygaretki, tytoń fajkowy, machorka i inne, w skład których wchodzi
tytoń lub jego składniki, z wyłączeniem produktów leczniczych z
nikotyną (art. 2 pkt 2 u.o.z.t.). Mimo tego możliwe jest
ograniczenie korzystania z e-papierosów, czego przykładem mogą być
np. zakazy wprowadzane w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie
i Krakowie. Wprowadzenie tych zakazów było spowodowane przede
wszystkim skargami pasażerów, którzy nie korzystali z e-papierosów
i nie chcieli być narażeni na oddziaływanie powstających przy
paleniu oparów.
Pracodawcy również mogą ograniczyć korzystanie z
e-papierosów w miejscu pracy. Oczywiście nie można tego zakazu
absolutyzować, odnosząc go np. do przerwy w czasie pracy.
Pracodawca może ustanowić (np. w regulaminie pracy) zakaz dotyczący
korzystania z e-papierosów na stanowiskach pracy. Taki sposób
postępowania może być uzasadniony troską o innych pracowników,
jak dbałością o wizerunek firmy, w której pracownicy mają stały
i bezpośredni kontakt z klientami.
Data publikacji: 24 lipca
2014 r.