W zakładach pracy
najczęściej dniem harmonogramowo wolnym od pracy jest sobota. W
2014 roku mamy dwa święta, które przypadają w sobotę: był to 3
maja oraz zbliżający się 1 listopada. Pracodawcy, u których dniem
wolnym od pracy jest sobota, muszą za te dni udzielić pracownikom
dodatkowego dnia wolnego od pracy.
Zgodnie z tym
przepisem, obowiązujący pracownika wymiar czasu pracy w przyjętym
okresie rozliczeniowym oblicza się:
- mnożąc 40
godzin przez liczbę tygodni przypadających w okresie
rozliczeniowym,
- dodając do
otrzymanej liczby godzin iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych
do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do
piątku,
- obniżając
wymiar czasu pracy o 8 godzin za każde święto występujące w
okresie rozliczeniowym i przypadające w innym dniu niż niedziela.
Każde święto
więc powoduje obniżenie wymiaru czasu pracy o 8 godzin (za
wyjątkiem święta, które przypada w niedzielę). W przypadku gdy
święto wypada w dniu harmonogramowo wolnym od pracy z tytułu
przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy (najczęściej sobota),
pracodawca ma obowiązek wyznaczyć dodatkowy dzień wolny od pracy.
Źródło:
www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 10 października 2014 r.