Europejska Agencja
Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) uruchomiła kampanię,
której celem jest podniesienie świadomości na temat ryzyka
wynikającego ze stresu związanego z pracą oraz promującą sposoby
zarządzania tym ryzykiem. Kampania jest skierowana zarówno do
pracodawców, jak i pracowników.
Z aktualnych danych
EU-OSHA wynika, że przyczyną ponad połowy nieobecności w pracy
jest stres. Jest on obecnie jednym z głównych problemów
zdrowotnych związanych z pracą.
Według dyrektor Agencji
- Christy Sedlatschek poziom stresu związanego z pracą w Europie
jest zdumiewający, bowiem ponad połowa pracowników uważa, że
stres jest powszechny, a czterech na dziesięciu uważa, że problem
ten nie jest odpowiednio rozwiązywany. Dodała, że wiele firm jest
opornych w stawianiu czoła temu wyzwaniu. Szefowa OSHA podkreśliła,
że stres jest kwestią organizacyjną, a nie osobistą i pojawia
się, gdy wymagania w pracy przekraczają możliwości danej osoby,
by sobie z nimi poradzić, co może zdarzyć się na każdym
stanowisku pracy.
Sedlatschek
poinformowała, że kampania ma na celu zwiększenie w Europie
świadomości na temat stresu związanego z pracą i
"psychospołecznego ryzyka", jakie ze sobą niesie. Ma
zapewnić wsparcie i wskazówki pracodawcom, menedżerom,
pracownikom i ich reprezentantom. Dzięki kampanii pracownicy i
firmy mają uzyskać proste i praktyczne narzędzia pomagające w
zarządzaniu ryzykiem związanym ze stresem.
W kampanię "Zarządzaj
stresem" (Manage stress) zaangażowane będą setki organizacji
publicznych i prywatnych. W ramach kampanii zorganizowane będą
szkolenia, konferencje, konkursy, warsztaty oraz kampanie krajowe i
branżowe. Kampania będzie koordynowana w ponad 30 krajach przez
punkty kontaktowe OSHA. Czas Trwania kampanii to dwa lata, a jej
roczny budżet to 2 mln euro, ale budżet ten będzie
zwielokrotniony przez wydatki krajowe.
Organizatorzy kampanii
mają nadzieję na bardziej efektywną współpracę pracowników i
pracodawców na rzecz tworzenia fundamentów bardziej skutecznej
kultury zarządzania bezpieczeństwem w Europie. Ponadto celem
kampanii jest dzielenie się doświadczeniem i dobrymi praktykami, w
celu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy
w każdym przedsiębiorstwie, niezależnie od jego wielkości oraz
sektora w jakim działa, na całym terytorium UE.
Z przeprowadzonego
niedawno przez EU-OSHA ogólnoeuropejskiego badania opinii
publicznej na temat bezpieczeństwa i higieny pracy wynika, że 74%
pracowników w UE jest przekonanych, że gdyby zwrócili uwagę
kierownictwa na występowanie problemu w zakresie bhp, problem ten
zostałby rozwiązany. Średnio 67% Europejczyków uważa się też
za dobrze poinformowanych w zakresie wymagań bhp, ale w tej kwestii
występują jednak znaczne różnice między poszczególnymi
państwami członkowskimi.
Wyniki badań
potwierdzają, że bez względu na wielkość organizacji, kluczowe
znaczenie dla skutecznego zarządzania bezpieczeństwem i zdrowiem
mają działania kadry kierowniczej wyższego szczebla - ale przy
aktywnym udziale pracowników. Europejskie badanie przedsiębiorstw
na temat nowych zagrożeń pokazuje, że zaangażowanie pracowników
połączone z zaangażowaniem kierownictwa, prowadzi do znacznego
poprawienia warunków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zapewnienie
bezpieczeństwa pracy, z uwzględnieniem konsultowania się z
pracownikami w kwestiach bhp, jest obowiązkiem prawnym, wynikającym
zarówno z polskiego kodeksu
pracy, jak i z dyrektyw europejskich. W Polsce aż 73% pracowników
uważa, że liczba osób uskarżających się na stres związany z
wykonywaną pracą w ciągu najbliższych pięciu lat będzie
rosnąć, a 92% respondentów stwierdziło, że zasady zdrowia i
bezpieczeństwa w pracy są ważne dla umożliwienia pracownikom
dłuższej pracy przed przejściem na emeryturę. Pozytywną
informacją jest to, że 89% Polaków jest pewnych, że przełożony,
który zostanie poinformowany o problemie w miejscu pracy związanym
z bezpieczeństwem lub zdrowiem, odpowiednio zareaguje.
Data publikacji: 12 maja
2014 r.