Problematykę kontroli przeprowadzanych przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy regulują dwie ustawy uwzględniające zapisy ratyfikowanej przez RP Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 81 dotyczącej inspekcji pracy w przemyśle i handlu (Dz.U. z 1997 r. nr 72, poz. 450), t.j.:
- ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
(tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 404 ze zm.),
- ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.) – w
szczególności zapisy Rozdziału 5.
Natomiast w sytuacji, gdy sprawa dotyczy przedsiębiorców, którzy podlegają przepisom ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (ale nieobjętych Konwencją MOP – czyli innych niż działalność przemysłowa i handlowa) liczba kontroli PIP jest ograniczona ustawowym rocznym limitem czasu kontroli u danego przedsiębiorcy.
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u takiego przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać:
- 12 dni roboczych w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców,
- 18 dni roboczych w odniesieniu do małych przedsiębiorców,
- 24 dni roboczych w odniesieniu do średnich przedsiębiorców,
- 48 dni roboczych w odniesieniu do pozostałych
przedsiębiorców.
- jest prowadzona w celu przeciwdziałania popełnieniu
przestępstwa albo wykroczenia lub zabezpieczenia dowodów jego
popełnienia,
- jej przeprowadzenie jest uzasadnione bezpośrednim
zagrożeniem życia lub zdrowia.
- art. 83 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.),
- ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy
(tekst jedn.: Dz.U. z 2012 r. poz. 404 ze zm.).